Anmälan grupper och arrangemang
IK EskilstunaGymnasterna
Glädje, gemenskap, respekt och stolthet

Den gröna sektionen

IKEGs gruppstruktur följer Svenska Gymnastikförbundets utvecklingsmodell. Den gröna sektionen i denna modell kallas även “Lekande och lärande gymnastik”. Lekande gymnastik är ett introduktionsstadium. Vi uppmuntrar utövarna att prova många idrotter och gymnastik i olika former och lärande gymnastik är det stadium där barnen lär sig att träna för att ha kul, utmanas, röra på sig, träffa kompisar och börja utveckla sin egen inre drivkraft. De som vill satsa mer på sin gymnastik ska ges möjlighet att göra det.

Träningen i den gröna sektionen är varierad med enkla och lekfulla aktiviteter. Det viktigaste är att utövarna känner sig delaktiga, har kul och får utlopp för fantasi och rörelseglädje. Övningar och rörelser anpassas efter varje barns förmåga och stort utrymme ges för utveckling av grundmotoriska färdigheter.

Träningen är gymnastikspecifik men med fortsatt fokus på allsidighet samt med ålders- och mognadsanpassad variation av övningar och uttrycksformer. De grundmotoriska färdigheterna är i centrum och sätts samman för att forma gymnastikspecifika övningar. Tävlingar förekommer inte. I IKEG riktar sig den gröna sektionen till barn som är mellan 3-6 år. I detta stadie tränar man i 4 år innan man går vidare till övriga sektioner. Idag finns det sex gröna grupper hos oss.

Som gymnast i den gröna sektionen

Som gymnast i den gröna sektionen vill man utöva gymnastik oavsett om gymnastiken är en eller flera av gymnastens olika idrotter.

Dessutom tränar man som gymnast i IKEG efter föreningens regler samt Svenska Gymnastikförbundets uppförandekod. Läs mer om uppförandekoden här.

Som förälder i den gröna sektionen

Som förälder till en gymnast som tränar i den gröna sektionen förväntas man hjälpa till på föreningens egna arrangemang på ett eller annat sätt.

Grupperna tränar 1 gång i veckan (45 min -1 h/vecka)

De här grupperna har vi i skolor:

Grön Lundby – för barn födda 2017–2019

Grön Hällby – för barn födda 2017–2019

De här grupperna har vi i Skjulstahallen:

Grön 1 – för barn födda 2020

Grön 2 – för barn födda 2019

Grön 3 – för barn födda 2018

Grön 4 – för barn födda 2017

Om du är intresserad av någon grupp så anmäl dig i länken här.

De två första gångerna på terminen får föräldrarna sitta med i hallen, men därefter ser vi helst att föräldrarna väntar utanför, (detta gäller förstås inte föräldra- barngympan).

Vi har barngymnastik i följande skolor:

Hällby, 4-6 år
Torsdagar kl. 17.00-17.50

Lundby, 4-6 år
Torsdagar kl. 17.00-18.00

I Skjulstahallen har vi följande grupper:

Grön 1, föräldra-barngymnastik födda 2020 och 2021

Söndagar 9.30-10.15

Grön 2, föräldra-barngymnastik födda 2019

Söndagar 9.30-10.15

Grön 3, barngymnastik födda 2018

Söndagar 11.00-12.00

Grön 4, barngymnastik födda 2017

Söndagar 12.00-13.00

I föräldra-barngymnastiken förutsätter vi att en förälder/vuxen är med barnet på gympan (inga syskon).

Kommande aktiviteter
Nyheter från föreningen