Anmälan grupper och arrangemang
IK EskilstunaGymnasterna
Glädje, gemenskap, respekt och stolthet

Lila 2 - ELSA

IKEGs gruppstruktur följer Svenska Gymnastikförbundets utvecklingsmodell. Den lila sektionen i denna modell kallas även “Träna för att tävla” och “Tävla för att vinna”.

I detta stadium har man bestämt sig för att satsa på tävling och utövarna behärskar nu alla grundövningar. Träningen inriktas därför på inlärning av avancerade övningar och sekvenser samt perfektion i utförandet. Det är viktigt att individuellt anpassa övningsval och träningsupplägg samt lämna utrymme för återhämtning. Träningsmängden ökar gradvis, upplägg anpassas utifrån dagsform, samverkan med skolan sker vid behov. Träningen periodiseras och anpassas efter prioriterade långsiktiga mål och delmål, alltid med en helhetssyn på den aktivas välmående.

I IKEG riktar sig den lila sektionen till ungdomar som är 13 år eller äldre och tränar 4 gånger i veckan. I den lila sektionen tävlar man på SM-stegen med en till två nationella tävlingar per termin. Eftersom att tävlingarna sker nationellt betyder det att resor samt övernattning tillkommer under tävlingshelgen. Förberedelser inför tävling och själva tävlingsmomentet blir viktiga delar i utvecklingen i den lila sektionen. Vi ser tävlandet som en del av ett större långsiktigt lärande och fokuserar på den aktivas insats och utveckling. Fokus ligger på att nå egna prestationsmål.

Som gymnast i den lila sektionen

Som gymnast i den lila sektionen vill man tävla på hög nivå, utvecklas till sitt bästa jag i gympahallen samt ser långsiktigt på att träna och tävla i truppgymnastik. Gymnasterna förstår att fysisk förberedelse (styrka, flexibilitet och uthållighet) går hand i hand med den grenspecifika träningen. För gymnasterna i den lila sektionen gäller en önskad aktiv närvaro på 75%. Aktiv närvaro innebär att man är engagerad och deltar på alla delar av träningen. Gymnasterna i den lila sektionen är föreningens förebilder och uppför sig därefter.

Dessutom tränar man som gymnast i IKEG efter föreningens regler samt Svenska Gymnastikförbundets uppförandekod. Läs mer om uppförandekoden här.

Som förälder i den lila sektionen

Som förälder till en gymnast som tränar i den lila sektionen behöver man vara engagerad och insatt i sitt barns träning. Utöver att ha ett intresse för hur det går på träningarna innebär det även att svara på kallelser, närvara på föräldramöten samt att delta på föreningens egna arrangemang på ett eller annat sätt.

Våren 2024 tränar vi i Skjulstahallen följande tider:

• Måndagar kl. 18.00-20.30
  • Onsdagar kl. 18.00-20.30